Parkeernorm blokkeert woningbouw; gemeenten zijn zelf te streng

Bron: website Platform31

Gemeenten maken op dit moment onvoldoende gebruik van de vrijheid die zij hebben bij het vaststellen van lokaal parkeerbeleid. Dat leidt ertoe dat parkeernormen bouwplannen soms vertragen of zelfs blokkeren. Met minder streng en flexibeler beleid, kunnen gemeenten dit voorkomen. Met onder meer betaald parkeren, nul-vergunningopties, meer maatwerk in het lokaal parkeerbeleid en betere benutting van de bestaande ruimte op straat kunnen zij ervoor zorgen dat er extra woningen kunnen komen zónder dat parkeren er een probleem wordt. Dit artikel deelt drie aanbevelingen en tien praktijkvoorbeelden, waaruit blijkt dat en hoe dat kan.

Dilemma: meer woningen of parkeerplekken?

Om het woningtekort aan te pakken, proberen partijen op alle niveaus meer woningen te realiseren. Soms in ‘het weiland’, maar vooral ook binnen de bestaande bebouwing. Dat doen ze door extra woningen te bouwen in bestaande steden en dorpen (verdichten) en door bestaand vastgoed beter te benutten; bijvoorbeeld door woningen te splitsen of door optoppen, uitplinten, ondertoppen, transformeren van leeg vastgoed en door woningdelen te stimuleren. Al deze activiteiten hebben hetzelfde doel: (snel) extra woningen of woonruimten creëren voor woningzoekenden. Het overgrote deel daarvan gebeurt binnen de bebouwde kom, waar al mensen wonen en waar veel auto’s staan.

In de praktijk lopen veel initiatieven om binnen de gemeente te verdichten tegen (vaak) dezelfde problemen op. Zowel bij nieuwbouw als bij beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Hoog op de lijst met belemmeringen staat parkeren. Preciezer gesteld: hoge parkeernormen en daaruit volgende hoge parkeereisen, staan alle vormen van verdichting in de weg. Bezwaarmakers tegen een nieuwe ontwikkeling wijzen al snel op strakke parkeereisen en de daardoor dreigende tekorten aan parkeerruimte, die elke extra woning met zich meebrengt. Velen beschouwen die parkeereisen als een vast gegeven. Regelmatig verzuchten woningzoekenden én bestuurders: “Wat is er nou belangrijker, een woning of je auto voor de deur kunnen parkeren?”

Het dilemma van parkeren versus extra woonruimte speelt niet alleen in grote steden, maar net zo goed in kleinere gemeenten. In landelijker gebieden gelden dikwijls nog de oude, hoge parkeernormen van het CROW. Dat zorgt voor vertraging en, erger nog, voor afstel van de ontwikkeling van nieuwe woningen en woonruimten.

Het kan ook anders

Een groeiend aantal gemeenten kiest voor een aangepast (parkeer)beleid dat meer mogelijkheden biedt voor woningdelen en -splitsen, optoppen en andere vormen van verdichting, maatwerkoplossingen omarmt en tegelijkertijd zorgvuldig omgaat met de plek die de auto inneemt in de openbare ruimte. Zo ontstaat er niet alleen extra woonruimte, maar voorkomt men ook nieuwe parkeerproblemen.

Handreiking voor slimmer parkeerbeleid

Meer woningen betekent vaak ook meer auto’s en dus meer parkeerdruk, maar daar kun je slim mee omgaan. De handreiking slimmer parkeerbeleid die Platform31 samen met de provincies Zuid-Holland en Utrecht en Aedes heeft opgesteld, biedt handvatten en kansen voor gemeenten, initiatiefnemers en andere partijen die zich inzetten voor meer woningen. De opgenomen aanbevelingen helpen om belemmeringen bij de ontwikkeling van extra woonruimte binnen de bebouwde kom door strikte parkeereisen te verminderen, zonder dat parkeren er een probleem wordt. De adviezen zijn toepasbaar bij alle vormen van verdichting.


In het kort | Drie aanbevelingen

  1. Voorkom een parkeeropgave met het goed benutten van parkeerregulering (betaald parkeren) en nul-vergunningopties

  2. Baseer de parkeeropgave op de feitelijke, lokale situatie (datagedreven) en differentieer het parkeerbeleid waar mogelijk

  3. Maak optimaal gebruik van de bestaande ruimte op straat



mei 2025